Koulun seinät katoavat – pelillisyys oppimisen välineenä

Byodroid / Yleinen / Koulun seinät katoavat – pelillisyys oppimisen välineenä

Opettajajoukko pyörähtää käytävälle kahvimukit kädessä, ilme on innostunut. ”Hei, nyt me keksittiin saarille nimi!” Kollegallani tukka harottaa; aivonystyröitä on hierottu.Kannustan heitä ja jatkan seuraavaan tilaan: siellä tutustutaan latinan kieleen Google-kääntäjässä, luodaan uutta karttaa vanhan päälle. Kolmannessa työryhmässä ryhmitellään oppilaiden Padlet-ohjelmalla kirjoittamia ajatuksia hyvinvoinnin estäjistä. Täällä rakentuu ryhmät, joissa työskennellään kuukauden päästä. Neljäs ryhmä työskentelee tärkeiden kysymysten äärellä: ohjaus, ohjeistus, aikataulutus. Ilman tätä osiota kokonaisuus ei rakennu järkeväksi. – On suunnitteluiltapäivä. Kipittelen tilasta toiseen tarkistamassa, että olen tehnyt jako-asetukset oiken Google Site – sivustolle, teen tarvittavia lisäyksiä. Pysähdyn hetkeksi yhteiseen pohdintaan, onko oivallus pelimekaniikasta mahdollista toteuttaa. Kehotan ryhmiä piipahtamaan kuulostelemassa toisten ryhmien työskentelyä. Näin vältämme päällekkäisyyttä, rakennamme konaisuutta. Kolme tuntia hurahtaa nopeasti, fikfakta alkaa muotoutua. Todellisuus taitaa mukavasti nyrjähtää. Mielessäni kuulen pienenpienen loksahduksen, kun ensimmäiset tulevan peliviikon konkreettiset palikat löytävät paikkansa.

Photo Collage Maker_zZ97Zw

Viime keväänä jäi ajatuksiimme itämään uusien näkökulmien etsiminen oppimiseen. Byoroid- ja Tulevaisuuden koulu-hanke tulisivat asettamaan koulun työskentelyyn tavoitteita parin seuraavan vuoden ajan. Niinpä syksyn koulukohtaisessa suunnittelupäivässä yksi opettajaryhmä alkoi ideoida ilmiöpohjaista oppimiskokonaisuutta Hyvinvointi-oppimisen ympärille. Se kun on yksi Jyväskylän kaupungin opetustoimen strateginen painopiste. Varovaisesti tuttuun turvautuen aihetta pohdiskeltiin teemapäiväksi, kunnes joku rohkaistui: ”Eiköhän kaadeta koulun seinät! Rikotaan arkiset mallit, saisimmeko jotenkin tehtyä oppimisesta peli”.  Ideaa kehiteltiin ja yhteenveto hetken hullaantumisesta talletettiin Pedanet-sivulle, josko siitä jotain toteutuskelpoista muotoutuisi talven mittaan. Aikansa muhittuaan, se ponnahti esille  yhtenä sopivan tuntuisena projektina kahteen alkaneeseen hankeeseen. Löisimme ne kuuluisat kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Byoroid-hankkeen myötä opettajainhuoneesta alkoi syksyllä luokkatiloihin rullata sujuvasti latausarkussa 24 Samsung-tablettia milloin minkäkin oppiaineen tunnille. Kiikutin niitä minäkin kemian tunnille , tosin korissa neljänteen kerrokseen pihan poikki. Ensi alkuun Kahoot-musiikki loi jännitystä koekertauksiin, sittemmin tabletteja on käytetty hyvin moninaisiin tarkoituksiin. Yhtä kaikki tabletit  virittivät mieltä uudenlaiseen ajatteluun. Pystyisimmekö hyödyntämään niitä suunnitellussa oppimiskokonaisuudessa. Löytyikö meiltä taitoa tuottaa peli-idea sähköiseen muotoon? Kuka meille kertoisi aiheesta enemmän? Kiinnostus suuntautui yhä vahvemmin tähän suuntaa. ”Iloa oppimiseen kaikkialla”-seminaarissa Jyväskylässä loppusyksystä otin asian puheeksi Byoroid-hankekoordinaattoreiden kanssa, kouluttajanimi löytyi nopeasti. Alkoi näyttää pelottavan ilmeiseltä, että meidän koulussa kokeiltaisiin pelillistämistä keväällä 2015 kalenteriin merkityllä Hyvinvoinnin Aarrejahti-viikolla!

Tammikuussa hetimiten kun koulu alkoi, prosessi jatkui koulutusaamupäivällä. Olimme päättäneet muodostaa opettajatyöparit toiminnalliselle viikolle. Toinen pareista osallistui Mauri Laakson tiiviiseen koulutuskokonaisuuteen oppimisen ja pelien yhteensovittamisesta. Saimme konkreetteja esimerkkejä ja ideoita pelirakentamiseen.

20150127_100747

Innostus oli nähtävissä ja kuultavissa tuon aamupäivän jälkeen opettajainhuoneessa. Tämä olisi meille hieno mahdollisuus kokeilla jotain uutta. Uhkarohkeaakin, taas todettiin.

Työyhteisömme haastaa koulua ohjaavat perinteet. Vain seinät räjäyttämällä nähdään, pyöriikö pyörä edelleen samaa uraa vai muuttuuko sointi. Viikoksi 11 Lehtisaaren koulun luokkakartta katoaa: yllättääkö oppimisen ilo uudella tavalla?

 

Merja Jokinen
Merja Jokinen
Lehtisaaren koulun Byodroid-hankkeen yhteysopettaja, Jyväskylä
Lue myös nämä
Showing 2 comments
pingbacks / trackbacks

Kommentoi

BYODROID
BYODROID -HANKE

byodroid2014 (at) gmail.com

HANKEKOORDINAATTORIT

Jarkko Sairanen
puh. 040-341 4843
@JackSickness

Timo Ilomäki
puh. 040-341 4825
@ilotimo
Seuraa meitä