Espoonlahden opettajat Googlen sertifioitavina

Byodroid / Android / Espoonlahden opettajat Googlen sertifioitavina

Matkalla Googlen tapahtumaan

Espoonlahden koulun ja lukion IT opettajat matkasivat Sveitsin Zürichiin tutustumaan Googlen kouluja varten suunnittelemiin ohjelmistoratkaisuihin (Google Apps for Education).
Matkalla olivat mukana Robert Bahr, Sami Siniharju, Tuomas Kela ja Timo Posti .
Saavuimme Zürichiin perjantai iltana ja suuntasimme suoraan hotellille.

Lentokenttä

 

Teknologian evoluution vaikutus oppimiseen

Koulutus alkoi Lauantaina 26.9. Zürichin Inter Community Schoolilla heti aamulla kello 9.00. Aamun ensimmäisellä luennolla meille selvisi Googlen valtava panostus opettajien koulutukseen, sillä samaan aikaan koulutuksia oli Yhdysvaltojen Seattlessa ja Bangkokissa. Ensimmäinen puhuja oli Inter Community Schoolin Sarjeev Premchand. Hänen tittelinsä oli Chair of the Board of Trustees, eli ilmeisesti koulun rahoittajien hallituksen puheenjohtaja.

”oppilaiden pitää valmistautua tulevaisuuden ammatteihin joiden lopullisia vaatimuksia ei vielä tiedetä” Sarjeev Premchand

Sarjeev

Sarjeev Premchand

Herra Sarjeev puhui teknologian evoluutiosta ja sen vaikutuksista oppimiseen. Puheen tarkeimpiin huomioihin kuului ajatus siitä, että oppilaiden pitää valmistautua tulevaisuuden ammatteihin joiden lopullisia vaatimuksia ei vielä tiedetä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että opettajien tulisi opettaa, kuten ovat aina opettaneet, vaan heidän pitäisi pyrkiä olemaan kolme askelta edellä työelämän ja teknologian kehityksen seuraamisessa. Opettajien ei tarvitse tietää tulevaisuutta, mutta heidän pitäisi pyrkiä ennakoimaan oppilaiden tulevaisuuden tarpeet.

 

Teknologian ja opettamisen rajapinta

Seuraavana vuorossa oli Ben Rouse. Hän toimii Englannissa tittelillä
School Governor,
Math(s) Teacher,
#Edtech Leader for @glfschools,
Google for Education Certified Innovator and Trainer and leading @GEG_UK.

Hän keskittyi puheessaan teknologian ja opettamisen rajapintaan. Erityisen osuva oli kommentti siitä, että opettajat rakastavat muutosta, mutta inhoavat itsensä muuttamista. Ben Rouse kertoi aloittaneensa GAFE:n käytön opetuksessaan jo 10 vuotta sitten Googlen ensimmäisillä sovelluksilla, mutta suurin muutos Britanniassa tapahtui noin kaksi vuotta sitten, kun Googlen ohjelmistoja alettiin laajemmin käyttää julkisella puolella opetuksessa. Hän kertoi eräästä alakouluryhmästä, joka teki laajan tutkielman sademetsistä, jonka seurauksena paikallisen tehtaan pakkaus prosesseja muutettiin ympäristöystävällisemmiksi. Samat oppilaat siirtyivät myöhemmin yläkouluun, jossa opettajat opettivat vielä perinteisemmin metodein ja oppilaiden tietotekninen kehitys pysähtyi. Oppilaat eivät myöskään vaadi opettajia muuttamaan työtapojaan vaan tyytyvät annettuihin työkaluihin.

”jos opetamme samalla tavalla tänään kuin opetimme eilen, niin riistämme oppilailta heidän tulevaisuuden” Ben Rouse

Ben alkoi laukoa kovilla kun hän totesi, että jos opetamme samalla tavalla tänään kuin opetimme eilen, niin riistämme oppilailta heidän tulevaisuuden. Valitettavan usein kehitystä jarruttavat kuitenkin opettajien sijaan poliitikot ja byrokraatit. Heidän ratkaisunsa on usein vain heittää opettajille teknisiä laitteita. Opettajat jätetään kouluttamatta ja heidän tulee myös ratkaista sisällölliset ongelmat itse. Tällaisen toiminnan seurauksena EI VOI olettaa ihmeitä tapahtuvan. Tästä selkeänä todisteena on OECD:n tuore tutkimus, jossa todettiin, ettei tietoteknisten laitteiden määrä välttämättä lisää koulumenestystä. Ben perusteli ongelmien johtuvan juuri opettajien yksinjättämisestä ja aikaisemmin heikosti tarjolla olevasta sisällöstä, jota kukaan ei organisoi. Tähän sisällön puutteeseen Googlen ratkaisut keskittyvät. Tästä syystä Ben lupasi, ettei tällä SUMMITILLA puhuttaisi koulutuspolitiikkaa, vaan keskitytään positiiviseen yhdessä tekemiseen, verkostoitumiseen ja oppimiseen.

Lopuksi Ben lisäsi vielä, että muutos on ainut vakio. Meidän pitää pystyä erottamaan oleellinen epäoleellisesta ja tämän muutoksen ohjaamisessa opettajat ovat ratkaisevassa asemassa.

tietokone

 

Googlen järjestelmänvalvojatutkinto

Seuraavaksi siirryimme Tuomaksen kanssa suorittamaan Googlen järjestelmävalvojatutkintoa. Tavoitteenamme oli kahden päivän aikana suorittaa Google Certified Admin tasot 1 ja vaativampi taso 2. Kouluttajamme oli brittiläinen Paul Farrell. Paul oli erittäin tehokas kouluttaja ja tahti oli todella huikea. Asiaakin oli paljon ja tutkinto suoritettiin pääosin netissä. Normaalisti maksullinen tutkinto oli kaikille koulutukseen osallistujille ilmainen. Meidän kanssa tutkintoa kuitenkin uskalsi lähteä suorittamaan vain noin viisitoista muuta opettajaa tai oppilaitoksen järjestelmävalvojaa. Texasista kotoisin olevan opettajan mielestä oli erittäin huvittavaa, että suomessa opettajat hoitavat myös järjestelmävalvojan tehtäviä varsinaisen työnsä ohella. Matkailu avartaa. :)

Koko loppupäivän olimme järjestelmävalvojakoulutuksessa ja luennot loppuivat kello 16.00. Palattuamme hotellille jatkoimme harjoitteiden tekoa ja saimme Admin tason 1 suoritettua aamuyöstä kello 2.00. Puoli tuntia aloittelimme Admin tason 2 harjoitteita, mutta sitten väsymys vei voiton. Seuraavana päivänä pääsimme taas Paulin oppiin heti aamusta kello 9.00 ja saimme Admin tason 2 suoritettua juuri ja juuri ennen koulutuksen loppua kello 13.30.

Ylpeänä olemme nyt Tuomaksen kanssa rautaisia Googlen sertifioimia järjestelmävalvojia! Ehkä ensimmäisiä suomessa? Sertifikaatti säilyy kahden vuoden ajan, jonka jälkeen sertifioinnin voi uusia helposti netissä.

 

Digitaalisuuden kuolema?

Koulutus päättyi Inter Community Schoolin eOppimisen johtajan John Miktonin luentoon digitaalisuuden kuolemasta. Raflaavan otsikoinnin takaa paljastui paljon asiaa tulevaisuuden haasteista koulujen digitalisoinnissa.

Mikton tiivisti hyvin esityksessään kuinka tulevaisuuden työpaikat järjestyvät ison datan ympärille. Maailman suurimmat konsernit tekevät rahansa tiedon hallinnan ja ymmärtämisen kautta. Tätä selkeytti suurimpien konsernien päivittäistä datamäärää laskeva sivusto ja samojen yritysten katetta kuvaava sivusto. Mikton viittasi myös sivustoon, joka kertoo kuinka todennäköisesti työpaikkasi voidaan automatisoida tulevaisuudessa ja näin ollen mihin aloihin oppilaita kannattaa ohjata. Sivusto laskee, millä todennäköisyydellä robotti hoitaa tiettyä työtä tulevaisuudessa ja tietysti sellaiseen työhön on turha kouluttautua, jos ainut tulevaisuuden näkymä on työttömyys tai uudelleenkouluttautuminen.

Mikton päätti luentonsa erityisen mielenkiintoiseen netistä löytyvään dokumenttiin, joka paneutuu nykyiseen tietotuturvaan ja konsernien suuren datan keräämiseen. Oli yllättävää nähdä kuinka moni eri sivusto kerää tietojani pelkästään päivittäisen hesarin (hs.fi) lukemiseni kautta.

 

Yhteenveto

Luento oli silmiä avaava ja yhteenvetona voi vain sanoa, että opettajien täytyy todella pysyä teknologian kehityksen mukana jotta voimme valmistaa oppilaitamme huomisen työpaikkoja varten. Uhkana on muuten koko suomen jäämisestä pahasti kelkasta, kuten nykyinen sähköinen ylioppilaskirjoitusjärjestelmä jo uhkaa tehdä vanhanaikaisine tietojärjestelmineen.

Robert Bahr
Espoonlahden koulu
Google Certified Admin level 1 and 2

Jarkko
Jarkko
Hankkeen koordinaattori. Filosofian, psykologian, elämänkatsomustiedon ja uskonnon opettaja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän lukioissa. Työvälineinä Win8, MacBook Pro ja iPad, Android-puhelin ja tabletti. eTutor, verkkopedagoginen tukihenkilö, videokouluttaja, Tiimilukio-opettaja, tiedotusvastaava.
Lue myös nämä
Comments

Kommentoi

BYODROID
BYODROID -HANKE

byodroid2014 (at) gmail.com

HANKEKOORDINAATTORIT

Jarkko Sairanen
puh. 040-341 4843
@JackSickness

Timo Ilomäki
puh. 040-341 4825
@ilotimo
Seuraa meitä